• Գլխավոր
  • Հաղորդումներ
    • Թաթուլ Հակոբյանի զրույցը
    • Էլուր
    • Ստվերում
    • Պատերազմի եւ խաղաղության արանքում
    • Ալիքի վրա
    • Տեղ սահմանի մոտ
    • Իրական օրակարգ
    • Կարմիր ժամանակներ
  • Քաղաքականություն
    • Ներքին
    • Արտաքին
    • Հարեւաններ
    • Աշխարհ
  • Մենք
    • Հայաստան
    • Սփյուռք
  • Տնտեսություն
  • Մշակույթ
  • русская редакция
  • մեր մասին
  • գործընկերներ
  • Կապ
Aliq Media Armenia
  • Գլխավոր
  • Հաղորդումներ
    • Թաթուլ Հակոբյանի զրույցը
    • Էլուր
    • Ստվերում
    • Պատերազմի եւ խաղաղության արանքում
    • Ալիքի վրա
    • Տեղ սահմանի մոտ
    • Իրական օրակարգ
    • Կարմիր ժամանակներ
  • Քաղաքականություն
    • Ներքին
    • Արտաքին
    • Հարեւաններ
    • Աշխարհ
  • Մենք
    • Հայաստան
    • Սփյուռք
  • Տնտեսություն
  • Մշակույթ
  • русская редакция
ՀայաստանՄենք

Գրատախտակին նկարված Մասիս

Վահրամ Աթանեսյան 11:30 | 04.12.2021
Վահրամ Աթանեսյան 11:30 | 04.12.2021
Ararat

Տատս պատմում էր, որ 1930-ականներին տեսել է՝ ինչպես են «Դերունց տանը» (Տեր-Գրիգորյանների) թերթ առ թերթ պոկոտում, բուխարիկում վառում «Ռափու գրքերը»։ Եվ ասում էր, որ «էնտեղ Տաճկահայաստանի պատմությունն էր»։

Նա կրթություն չէր ստացել, հարս է եկել մի ընտանիք, որտեղ մեր Թեւոս նախապապը թերթ էր կարդում եւ տղային հարցնում․ «Աթանես, էս որ գրում են՝ «բուռն, երկարատեւ ծափահարություն», էդ ինչի՞ համար են ծափահարում»։ Խորհրդային իշխանությունը նրան «կուլակ» էր հայտարարել, ձին եւ անասունները համայնացրել, եւ մարդն արդարացիորեն զարմանում էր, թե նման երկրում ծափահարության արժանի ի՞նչ կարող է լինել։

Ես վեց տարեկան էի, երբ իմացա, որ մորական պապս Քանաքեռում գտել է իր եղբոր տղային, տեսության է գնում։ Նա վանեցի էր, ամերիկյան որբանոցում մանկավարժական կրթություն էր ստացել, 1924 թվականին աշխատանքի անցել Արցախի մեր գյուղում եւ «Հայրենիքի ձայն» թերթում մի օր կարդացել, որ Պողոս Զադոյանը փնտրում է հորեղբորը՝ Հովհաննես Մաթեւոսի Մինասյանին։

Ահա այդպես։ Ե՛վ ստալինյան բռնությունները, ե՛ւ եղեռնը իմ կենսագրության անբաժանելի մասն են։

Ստեփանակերտի մանկավարժական ինստիտուտում ուսումնառության չորս տարիներին լսարանների գրատախտակին ես կավիճով Մասիս էի նկարում, ֆակուլտետի դեկանի տեղակալ Խասայ Մամեդովն ամեն անգամ ինձ վրա մատ էր թափ տալիս, բայց դա երեխայություն էր, ինչպես որ սեյսուլանցի Վաչագան Հարությունյանն էր հանրակացարանային իր մահճակալի գլխին կախում Անդրանիկ Օզանյանի լուսանկարը։ Եվ երբ մի անգամ ինստիտուտի կուսկոմիտեի քարտուղար Ֆարաջեւը հարցրեց, թե ով է լուսանկարի մարդը, Վաչոն անմեղ-անմեղ պատասխանեց՝ «պապս է»։

Ժամանակները փոխվել էին, ինստիտուտից ո՛չ ինձ հեռացրին, ո՛չ Վաչոյին։ Չհեռացրին տասնյակ ուրիշների, որ ապրիլի 24-ին սեւ վերնաշապիկներով էին դասի գալիս։ Միայն ասացին, որ «անցյալը պետք չէ փորփրել»։ Իրենց անցյալը իրենք չէին փորփրում, ապրում էին իրականությամբ, որը մեր տանջանքն էր։

Բայց սա ինչո՞ւ եմ ասում։

Արցախում ազգային–հոգեւոր ռենեսանս, որքան էլ ծանր լինի խոստովանել, մենք չունեցանք։ Ուղղակի երեկվա կոմերիտ-կուսակցականները վերափոխվեցին «հայրենասերների»։ Այդպես չպետք է լիներ, կեցության, աշխարհայեցողության մի ծիրից մյուսին այդքան միանգամից անցումը ոչ միայն արհեստածին, այլեւ վտանգավոր էր։

Ստեփանակերտի էլիտան հիմնականում ռուսախոս էր, կոսմոպոլիտ։ Նոր իրավիճակին հարմարվելու համար նա ընտրեց առավելապաշտությունը։ Հայ ժողովրդի պատմության, գրականության, մշակույթի չիմացությունը փոխարինվեց «մինչեւ վերջ գնալու» քարոզչությամբ, որի էությունը, սակայն, «ալիքի վրա մնալու» քաղաքական նպատակահարմարությունն էր։

Ստեփանակերտում բառիս բուն իմաստով ջարդվեցին հայ ինքնությանը բնորոշ զգուշավորությունը, պահպանողականությունը։ Եղավ այն, ինչ մանկավարժական մեր ինստիտուտի տղաներս էինք տասը-տասնհիգ տարի առաջ անում՝ ցուցադրական ընդվզում, բողոք, ինչ-որ տեղ՝ սնապարծություն։ Խորքային իմաստով 1988-ին Ստեփանակերտը ոչ այնքան հաջող, բայց կրկնեց Երեւանի 1965-ը։

Եվ ով այն տարիներին «ԴՕՍԱԱՖ»-ից մի օդամղիչ հրացան էր թռցրել, որ «գնա-Մասիսը ետ բերի», Ստեփանակերտում հռչակվեց ազգային-ազատագրական պայքարի «ռահվիրա», նույնիսկ գաղափարախոս։ Համարյա թե մեր օրերի Գարեգին Նժդեհ կամ Գեւորգ Չաուշ եւ Անդրանիկ։ Նախկին կոմկուսակցական նոմենկլատուրային դա ձեռնտու էր, իր թիկունքն ապահովվում էր «համաժողովրդական աջակցությամբ»։ Նախկին երդվյալ կոմունիստները մի օրում վերափոխվեցին անզիջում ազգայնականների։

Պարադոքս է, բայց փաստ․ ՀՅԴ-ի մուտքն Արցախ նշանավորվեց մի քանի կոմունիստների եւ կոմերիտականների երդմնատվությամբ։ Իսկ որտեղ՝ ՀՅԴ, այնտեղ էլ՝ «ընդհատակյա կոմիտե» կամ «բջիջ»։ Քաղաքական շարժումը կարճ ժամանակ անց փոխակերպվեց «ապստամբության», երկխոսությունը բացառվեց։ Որտեղ՝ ՀՅԴ, այնտեղ էլ՝ «դավաճանության կանխավարկած», եւ Արցախում խմորվեց ներքին սուր անհանդուրժողականություն։

Շատ տարիներ հետո երբ այդ օրերի «ընդհատակի» գործիչներից մեկին հարցրի, թե ունենալով բարձրագույն տեխնիկական կրթություն, այն էլ ռուսական, որտեղի՞ց գիտեր 19-րդ դարի «հեղափոխական շարժման», նրա գործիչների մասին, մարդն անկեղծորեն խոստովանեց, որ ՀՅԴ ո՛չ ծրագիրն է կարդացել, ո՛չ պատմությունը, միայն «թեթեւակի ծանոթ է կանոնադրությանը»։

Այդպես՝ գրեթե բոլորը, համենայն դեպս՝ շատերը։ Այս «պլատֆորմով» ի՞նչ քաղաքականություն։ Այսպես միայն կարելի է աշխարհի վրա մատ թափ տալ, իսկ նեղն ընկած դեպքում այս կամ այն հասցեով աղերսագիր հղել։ Ինչպես եղավ 1988-ի կեսերին, երբ մարզգործկոմի նախագահը դիմեց ՄԱԿ-ին եւ 150 հազար հայի համար քաղաքական ապաստան խնդրեց։ Թեկուզ՝ «Սահարայում», միայն թե «Ադրբեջանի ենթակայությունից դուրս լինենք»։

Ահա այդպես է խմորվել նաեւ ինքնավար մարզը «գոնե Ռուսաստանի կազմ մտցնելու» գաղափարը։ Այդպես են շրջանառվել բազմաթիվ «հայտնագործություններ»։ Եվ այդպես են մեռցվել պետականությունը, սուբյեկտայնությունը, ինքնությունը, որ առաջին պատերազմով վերականգնվեց, վերահաստատվեց ավելի ամուր, ավելի առարկայական եւ միջազգայնորեն գրեթե ընկալելի հիմքերով։

Եվ, ավաղ, հետագա տասնամյակներում ամեն ինչ հետեւողականորեն վերադարձվեց «գրատախտակին Մասիս նկարելու» մակարդակի։ Չիմացությա՞ն հետեւանք է։ Դժվար է ասել, բայց մյուս կողմից էլ մի՞թե չէինք կարող իմացությամբ օժտել կյանք մտնող նոր սերունդներին։ Իհարկե, կարող էինք, բայց չարեցինք։ Ինչո՞ւ։ Ավելի հեշտ էր «պահանջատեր լինե՞լ», թե՞ մեզ պարտադրված էր միշտ մնալ այդ «ծիրին մեջ»։ Սա էլ, երեւի, ոչ գործնական հարցադրում է։

Հրամայական է, որ կենտրոնանանք այլ խնդրի վրա, իսկ այդ շրջապտույտից ելք կա՞, կարո՞ղ ենք գտնել։ Թե չէ իմ կենսագրությունն ի՞նչ արժեք ունի․․․

Վահրամ Աթանեսյան

Պատմաբան, լրագրող, հրապարակախոս, քաղաքական գործիչ։ Հայաստանի Գերագույն Խորհրդի (1990-95) Արցախից ընտրված պատգամավոր, 2000-2015 թվականներին Արցախի Ազգային ժողովի երեք գումարումների պատգամավոր։ «Հոգեւոր Հայաստանը եւ արդիականությունը» գրքի հեղինակն է։

0
FacebookTwitterWhatsappTelegramEmail
նախորդը
2023-ից հաշմանդամության գնահատման նոր մոդել կգործի
հաջորդը
Հայտարարվածից ավելի շատ Bayraktar է վաճառել

խմբագրական

Վատ երազողին ի՞նչն է խանգարում

Promotion Image

Ուկրաինա․ մարդկային պատմություններ

Կացարանում 200 մարդ կա, նույնիսկ ջուր չունենք

լրահոս

  • Հայ դիզայներների ակնահաճո հաջողությունը

    16:25 | 28.05.2022
  • Խաղաղության հասնելու մտադրությունների անկեղծությունը՝ կասկածի տակ

    15:42 | 28.05.2022
  • Ադրբեջանական կրակոցից հայ զինվոր է վիրավորվել

    15:20 | 28.05.2022
  • Հայաստանին առնվազն չորս բրոնզե մեդալ ապահովված է

    14:54 | 28.05.2022
  • ԱՄՆ նախկին պետքարտուղարը՝ «Ուկրաինայի թշնամի»

    21:10 | 27.05.2022

ընտրանի

  • 1

    Արցախի հարցում Հայաստանը կրկնում է 1920-ի մայիսի 24-ը

  • 2

    Մենք վաստակել ենք Շառլ Միշելի հայտարարությունը

  • 3

    Ցավի եւ անտարբերության արանքում

  • 4

    «Բարձր» աթոռներից սահմանապահ Բարձրունին չի երեւում

  • 5

    Այդ բացահայտումն արվել էր պատերազմից առաջ

Facebook Youtube Email Telegram

արխիվ

Դեկտեմբերի 2021
Ե Ե Չ Հ Ու Շ Կ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« Նյմ   Հնվ »

© 2022 - Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են ՀՀ Օրենսդրությամբ: Ձևավորումը Ալիք Մեդիա