• Գլխավոր
  • Հաղորդումներ
    • PoliticON
    • Թաթուլ Հակոբյանի զրույցը
    • Էլուր
    • Ստվերում
    • Պատերազմի եւ խաղաղության արանքում
    • Ալիքի վրա
    • Տեղ սահմանի մոտ
    • Իրական օրակարգ
    • Կարմիր ժամանակներ
    • Վաղը
    • Չերեւան
    • Ուկրաինա | Պատերազմ
    • Թարգիր Լաո
    • Պարագիծ
    • Էկոդետ
    • Կարպիս Փաշոյանի զրույցը
  • Քաղաքականություն
    • Ներքին
    • Արտաքին
    • Հարեւաններ
    • Աշխարհ
  • Մենք
    • Հայաստան
    • Սփյուռք
  • Տնտեսություն
  • Մշակույթ
  • մեր մասին
  • գործընկերներ
  • Կապ
Aliq Media Armenia
  • Գլխավոր
  • Հաղորդումներ
    • PoliticON
    • Թաթուլ Հակոբյանի զրույցը
    • Էլուր
    • Ստվերում
    • Պատերազմի եւ խաղաղության արանքում
    • Ալիքի վրա
    • Տեղ սահմանի մոտ
    • Իրական օրակարգ
    • Կարմիր ժամանակներ
    • Վաղը
    • Չերեւան
    • Ուկրաինա | Պատերազմ
    • Թարգիր Լաո
    • Պարագիծ
    • Էկոդետ
    • Կարպիս Փաշոյանի զրույցը
  • Քաղաքականություն
    • Ներքին
    • Արտաքին
    • Հարեւաններ
    • Աշխարհ
  • Մենք
    • Հայաստան
    • Սփյուռք
  • Տնտեսություն
  • Մշակույթ
ՀայաստանՄենք

«Զուգահեռ պատմությա՞ն», թե՞ իրականության «անեծք»

Վահրամ Աթանեսյան 11:30 | 01.10.2022
Վահրամ Աթանեսյան 11:30 | 01.10.2022
Sardarapat

«Հոգեւոր Հայաստանը եւ արդիականությունը» գրքի վրա աշխատելիս հարկ եղավ վերընթերցել նաեւ 5-րդ դարի պատմագրությունը։ Մի քանի անակնկալներից առավել տպավորվել է սա․ Ձիրավի ճակատամարտի մասին Խորենացին ասում է, թե Բագրատունի թագադիր ասպետը, երկյուղ ունենալով, որ Ներսես Մեծ կաթողիկոսը կբարեխոսի, եւ մահվան չեն դատապարտի Մերուժան Արծրունուն, նրան սպանելու որոշում է ընդունում։ Ազգային-ավանդական ընկալմամբ՝ Մերուժան Արծրունին ոչ այնքան հայրենիքին, որքան հայ եկեղեցուն դավաճանելու, քրիստոնեությունից զրադաշտության անցնելու համար է մերժված։

Տասնյակ սերունդներ կարդացել են Րաֆֆու «Սամվել» վեպի «Ուրացողը յուր տան շեմին» հատվածը եւ տպավորվել, թե ինչպես է մայրը որդու առջեւ գոցում իշխանական դղյակի դարպասները։ Հայության քրիստոնյա բոլոր սերունդները Ներսես Մեծին գիտեն որպես խստակյաց, անաձնական հովվապետի, որի համար գերագույն արժեք է քրիստոնեական համերաշխությունը։ Իսկ Խորենացին, ահա, ակնարկում է, թե նա կարող էր միջնորդել, որ Պապ թագավորը Մերուժան Արծրունուն մահվան չդատապարտի, եւ Բագրատունի ասպետը, որ իշխանի պատժելու իրավունք չուներ, ինքն է անձամբ սպանել ուրացողին։

Ինչո՞ւ էր Արշակ թագավորից ապստամբել Մերուժան Արծրունին, պատմաբանի պարզելու խնդիր է։ Այս պահին հետաքրքիր է մի հարց․ իսկ Ներսես Մեծ կաթողիկոսը ինչո՞ւ պիտի միջնորդեր, որ նրան մահապատժի չենթարկեն, եթե Մերուժան Արծրունին առաջին հերթին Հայոց եկեղեցու թշնամին էր։

Պատմի՞չն է վերագրում արել, թե՞ նախարարական ապստամբության թիկունքին իրականում Ներսես Մեծն էր կանգնած, մենք հազիվ թե կարողանանք պարզել կամ գոնե մոտավոր ճշտության վարկած բերել։ Բայց այս եւ բազմաթիվ այլ «զուգահեռ դրվագների» գոյությունը չի՞ նշանակում, որ մենք «միջինացված» մեր պատմությունը հիմնավորապես գերագնահատում ենք, այդ «փաստական հիմքով» ստեղծված գեղարվեստական արժեքները՝ նույնպես։

Երբ 2020-ի սեպտեմբերի 27-ին կամ հաջորդ մի օր, ստույգ չեմ հիշում, Նիկոլ Փաշինյանը պատերազմը համարեց «նոր Սարդարապատ», զգացողությունը շա՜տ չարագուշակ էր։ Ունենալ կանոնավոր բանակ, Երեւանից հարյուրավոր կիլոմետրերով հեռու ռազմաճակատի գիծ, լինել միջազգային հանրության լիիրավ անդամ եւ հիշել Սարդարապա՞տը․․․ Սա ինքնության չճանաչության աղե՞տ է։ (Դավադրապաշտությունից ձեռնպահ եմ մնում)։ Մի քանի օր առաջ Regnum-ը Դոնբասի պատերազմի մարտակոչին «իլյուստրատիվ աջակցություն» էր արել՝ հրապարակելով «Մայր Հայրենիքն է կանչում»՝ Հայրենական մեծ պատերազմի ժամանակների պլակատը։ Սարդարապատի փաշինյանական ոգեկոչման ռուսական արտապատկերո՞ւմ է։

Հայաստանը գնում է «նոր Սարդարապատի՞»։ Ասում են․ «Այո՛, Փաշինյանն է ձախողել, եկե՛ք բռունցքվենք եւ հաղթենք»։ Իսկ մենք ունե՞նք հարյուր չորս տարվա վաղեմության Սարդարապատի խորքային, միջազգային եւ տարածաշրջանային իրավիճակի հետ փոխկապակցվածության կամ ունիկալության հիմնավոր ընկալում՝ խնդիրը, երեւի, սա է։

Սարդարապատը լուծել է Հայոց պետականության իրավունքի հարցը (եթե ընդունենք, որ Երեւանից ոչ ավելի, քան տասը-տասնհինգ կիլոմետր հեռավորության վրա ճակատն, իրոք, անկախության ռազմական պատվարն է)։ Հայաստանն այսօր ինքնիշխան պետություն է։ Ուրեմն ի՞նչ խնդիր պիտի լուծի «նոր Սարդարապատը»․․․ Սա «զուգահեռ պատմությա՞ն», թե՞ իրականության «անեծք» է։

Վահրամ Աթանեսյան

Պատմաբան, լրագրող, հրապարակախոս, քաղաքական գործիչ։ Հայաստանի Գերագույն խորհրդի (1990-1995) Արցախից ընտրված պատգամավոր, 2000-2015 թվականներին Արցախի Ազգային ժողովի երեք գումարումների պատգամավոր։ «Խոջալու․ հանցագործության անատոմիա», «Երկրի ժամանակը», «Հոգեւոր Հայաստանը եւ արդիականությունը» եւ «Աստծո հաջորդ օրը» գրքերի հեղինակն է։

0
FacebookTwitterWhatsappTelegramEmail
նախորդը
Նիկոլ Փաշինյանի ռեժիմը որպես իշխանություն տապալված է. Արման Ղարիբյան
հաջորդը
Ընդդիմադիր կուսակցության գրասենյակներում խուզարկություններ են անցկացրել

խմբագրական

  • Ռուսաստանը Արցախի իշխանություններին չի տեղեկացրել Ադրբեջանի կողմից 2023...

լրահոս

  • Իսրայելն ուժով կպատասխանի, եթե Սիրիայի կառավարությունը չկանխի դրուզներ...

  • Չենք պատրաստվում աշխարհով մեկ թռչել Կիեւի եւ Մոսկվայի...

  • Թրամփը հայտարարել է, որ մայիսի 8-ը կնշվի որպես...

  • ԵՄ-ը նոր պատժամիջոցներ է պատրաստում ՌԴ-ի դեմ՝ հրադադարից...

  • Դամասկոսում դրուզների հետ բախումներից հետո Սիրիայի կառավարությունը հայտարարել...

ընտրանի

  • 1

    Կարմիր գրքում գրանցված ծաղիկ է վաճառվում

  • 2

    Մեղուների քանակը նվազել է, բույսերի փոշոտումը՝ վատացել

  • 3

    Ի՞նչ է Պարկինսոնի հիվանդությունը, որո՞նք են ախտանշանները

  • 4

    Շարադրություն. Զոյա Բեգլարյան, «Իմ գյուղը»

  • 5

    Շարադրություն. Մարիամ Ղուկասյան, «Իմ գյուղը»

Facebook Youtube Email Telegram

արխիվ

Հոկտեմբերի 2022
ԵԵՉՀՈւՇԿ
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 
« Սպտ   Նյմ »
Quality Sign Colored

© 2024 - Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են ՀՀ Օրենսդրությամբ: Ձևավորումը Ալիք Մեդիա
Գաղտնիության քաղաքականություն