• Գլխավոր
  • Հաղորդումներ
    • PoliticON
    • Թաթուլ Հակոբյանի զրույցը
    • Էլուր
    • Ստվերում
    • Պատերազմի եւ խաղաղության արանքում
    • Ալիքի վրա
    • Տեղ սահմանի մոտ
    • Իրական օրակարգ
    • Կարմիր ժամանակներ
    • Վաղը
    • Չերեւան
    • Ուկրաինա | Պատերազմ
    • Թարգիր Լաո
    • Պարագիծ
    • Էկոդետ
    • Կարպիս Փաշոյանի զրույցը
  • Քաղաքականություն
    • Ներքին
    • Արտաքին
    • Հարեւաններ
    • Աշխարհ
  • Մենք
    • Հայաստան
    • Սփյուռք
  • Տնտեսություն
  • Մշակույթ
  • մեր մասին
  • գործընկերներ
  • Կապ
Aliq Media Armenia
  • Գլխավոր
  • Հաղորդումներ
    • PoliticON
    • Թաթուլ Հակոբյանի զրույցը
    • Էլուր
    • Ստվերում
    • Պատերազմի եւ խաղաղության արանքում
    • Ալիքի վրա
    • Տեղ սահմանի մոտ
    • Իրական օրակարգ
    • Կարմիր ժամանակներ
    • Վաղը
    • Չերեւան
    • Ուկրաինա | Պատերազմ
    • Թարգիր Լաո
    • Պարագիծ
    • Էկոդետ
    • Կարպիս Փաշոյանի զրույցը
  • Քաղաքականություն
    • Ներքին
    • Արտաքին
    • Հարեւաններ
    • Աշխարհ
  • Մենք
    • Հայաստան
    • Սփյուռք
  • Տնտեսություն
  • Մշակույթ
ՆերքինՔաղաքականություն

Օրհնված եւ չօրհնված սհաթներ

Վահրամ Աթանեսյան 11:30 | 10.01.2023
Վահրամ Աթանեսյան 11:30 | 10.01.2023
memorial

Որքան փնտրեցի, հաստատում չգտա, որ խորհրդային Ադրբեջանը նշած լինի Գյուլիստանի կամ Թուրքմենչայի պայմանագրի հոբելյանական տարեդարձը։ Մենք, մինչդեռ, տոնել ենք «Արեւելյան Հայաստանը Ռուսաստանին միանալու 150-ամյակը»։ Եվ, եթե չեմ սխալվում, այդ առթիվ Երեւան էր եկել ԽՍՀՄ պաշտպանության նախարար Ուստինովը։ Պատմաքաղաքական իրադարձությունն, ուրեմն, Մոսկվան կարեւորել էր հենց ռազմական իմաստով։ Որ «հայերն իրենց ֆիզիկական գոյությամբ եւ նոմինալ պետականությամբ պարտական են Ռուսաստանին։

Հայաստանում, կարծեմ, կա հայ-ռուս զինվորական «եղբայրության» հուշարձան, Ադրբեջանում՝ ոչ։ Բաքվի վրա ծանրանում էր Կիրովի արձանը, քանդեցին։ Հիմա նույն տեղում բարձրանում է «թուրք ազատարար զինվորի» մոնումենտը։ Մի երեսուն տարի առաջ Հրանտ Մաթեւոսյանը զգուշացնում էր, որ ասքիփարացի թուրք գրողն իրեն ասել է, թե Ադրբեջանի տարածքում երկու «անգլուխ լեշ է թաղված»։ Մեկը՝ ցարական բանակի գեներալ Ցիցիանովի, մյուսը՝ լեռնական ապստամբ Հաջի Մուրադի։

Մենք ադրբեջանական գրականություն կարդո՞ւմ ենք։ Չգիտեմ, բայց Յուսիֆ Չեմենզեմենլի կա, նրան է վերագրվում «Ալի եւ Նինո» վեպի հեղինակային իրավունքը։ Ուրեմն, հերոսը ցարական-ռուսական գիմնազիայի շրջանավարտ Ալի Շիրվանշիրն է։ Բաքվի Իչերի շեհերի իրենց տան կտուրին պառկած՝ նա նայում է խանական ամրոցի ավերակներին եւ զարմանում, թե ինչու ռուսական բանակի գեներալ Ցիցիանովի «անգլուխ լեշը» պիտի իր քաղաքի կենտրոնում, իր ազգային ինքնության ցուցանմուշ՝ Բաքվի խանի նստավայրում թաղված լինի։

Հայ գրականությունը, մշակույթը, քաղաքակրթությունը նման ազդակ, սերունդներին այդքան ստույգ հղում ունի՞։ Ես գոնե չգիտեմ, եթե անգամ խոսքը «Թուրքի աղջիկը» աբովյանական սիրազեղման մասին է։ Թուրքմենչայի պայմանագրի 150-ամյակը մենք ինչպե՞ս ենք նշել։ Աբովյանի ասածով՝ «օրհնվի էն սհաթը» (երեք բառից մեկը թուրքերեն է, ինչպես «Վերք Հայաստանի» վեպի ամբողջ խոսույթը)։ Խորհրդային Ադրբեջանը չի նշել։ (Եթե սխալվում եմ, հակառակն ապացուցեք)։

Եվ ի՞նչ։ Այսօր Հայաստանը՝ «հակառուսական», Ադրբեջանը «մուլտիկուլտուրիզմի» երկիր է։ Ուշադրություն դարձրեք՝ Պուտին-Ալիեւ յուրաքանչյուր հանդիպմանը հատուկ ընդգծվում է, որ Ադրբեջանում «ռուսական դասավանդման երեք հարյուր դպրոց կա»։ Կարեւոր չէ՝ այնտեղ ինչ եւ ինչպես են դասավանդում։ Կարելի է ռուսերենով ուսուցանել Յուսուֆ Չեմենզեմենլիի «Ալի եւ Նինո» վեպը եւ ցարական բանակի գեներալ Ցիցիանովին ասել «անգլուխ լեշ»։ Կարելի է մի հեռավոր, գրեթե անմարդաբնակ գյուղում գտնել լեռնական հրեա-ռուս ամուսիններ, տեսանկարահանել եւ աշխարհով մեկ տարածել, որ Ադրբեջանը «կրոնական հանդուրժողականության երկիր է»։

Չի կարելի Հայաստանում աղմուկ բարձրացնել, որ կառավարությունը «Եզդիների մշակութային ինքնավարություն է ծրագրում»։ Դա միայն պետք է ողջունել։ Որովհետեւ եթե Սարդարապատում Ջահանգիր աղայի զորախումբը պաշտպանել է Էջմիածինը, իսկ մենք պետություն ենք այդ հաղթանակի շնորհիվ, ուրեմն եզդիները Հայաստանի պետականակերտ եւ պետականակիր հանրություն են։ Թե չէ մեզ չի օգնի գեներալ Ցիցիանովի «անգլուխ լեշը» Հայաստան բերելու եւ պատվով վերահուղարկավորելու ծեսն անգամ։ Ռուսաստանը գիտի՝ որտեղ են «հորված» իր գեներալները։ Եվ նրանց պանծացնում է այնտեղ եւ այն ժամանակ, երբ ունենում է հստակ ռազմաքաղաքական խնդիր։

Յուսիֆ Չեմենզեմենլիի հերոսը գիմնազիստական շրջանավարտի հանգիստն անցկացնելու համար Բաքվից ուղեւորվում է․․․ Շուշի։ Այնտեղ նրան ասում են, որ երկրամասը հին ժամանակներում կոչվում էր «Աղվանք»։ Երբ թուրքերի նախնիները գալիս էին նվաճելու, հեռու լեռներին մեկը ձյուն է տեսնում եւ բացականչում․ «Գարա բախ, գարա» («Ձյուներին նայիր, ձյուներին»)։ Եվ այդ օրվանից էլ կա «Գարաբախ»։ Քանի՞ հայ գիտի Չեմենզեմենլիի այս վեպը։ Քանի՞սս կարող ենք քաղաքակրթական այդ իրողությունը հանրայնացնել։ Ինքնիշխանությունը ռազմաքաղաքականից առաջ քաղաքակրթական է։

Վահրամ Աթանեսյան

Պատմաբան, լրագրող, հրապարակախոս, քաղաքական գործիչ։ Հայաստանի Գերագույն խորհրդի (1990-1995) Արցախից ընտրված պատգամավոր, 2000-2015 թվականներին Արցախի Ազգային ժողովի երեք գումարումների պատգամավոր։ «Խոջալու․ հանցագործության անատոմիա», «Երկրի ժամանակը», «Հոգեւոր Հայաստանը եւ արդիականությունը» եւ «Աստծո հաջորդ օրը» գրքերի հեղինակն է։

0
FacebookTwitterWhatsappTelegramEmail
նախորդը
Թուրքիան կրկին սպառնում է Հունաստանին
հաջորդը
2022-ին Հայաստան է այցելել 1 միլիոն 670 հազար զբոսաշրջիկ

խմբագրական

  • Ռուսաստանը Արցախի իշխանություններին չի տեղեկացրել Ադրբեջանի կողմից 2023...

լրահոս

  • Իսրայելն ուժով կպատասխանի, եթե Սիրիայի կառավարությունը չկանխի դրուզներ...

  • Չենք պատրաստվում աշխարհով մեկ թռչել Կիեւի եւ Մոսկվայի...

  • Թրամփը հայտարարել է, որ մայիսի 8-ը կնշվի որպես...

  • ԵՄ-ը նոր պատժամիջոցներ է պատրաստում ՌԴ-ի դեմ՝ հրադադարից...

  • Դամասկոսում դրուզների հետ բախումներից հետո Սիրիայի կառավարությունը հայտարարել...

ընտրանի

  • 1

    Կարմիր գրքում գրանցված ծաղիկ է վաճառվում

  • 2

    Մեղուների քանակը նվազել է, բույսերի փոշոտումը՝ վատացել

  • 3

    Ի՞նչ է Պարկինսոնի հիվանդությունը, որո՞նք են ախտանշանները

  • 4

    Շարադրություն. Զոյա Բեգլարյան, «Իմ գյուղը»

  • 5

    Շարադրություն. Մարիամ Ղուկասյան, «Իմ գյուղը»

Facebook Youtube Email Telegram

արխիվ

Հունվարի 2023
ԵԵՉՀՈւՇԿ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 
« Դկտ   Փտր »
Quality Sign Colored

© 2024 - Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են ՀՀ Օրենսդրությամբ: Ձևավորումը Ալիք Մեդիա
Գաղտնիության քաղաքականություն