• Գլխավոր
  • Հաղորդումներ
    • PoliticON
    • Թաթուլ Հակոբյանի զրույցը
    • Էլուր
    • Ստվերում
    • Պատերազմի եւ խաղաղության արանքում
    • Ալիքի վրա
    • Տեղ սահմանի մոտ
    • Իրական օրակարգ
    • Կարմիր ժամանակներ
    • Վաղը
    • Չերեւան
    • Ուկրաինա | Պատերազմ
    • Թարգիր Լաո
    • Պարագիծ
    • Էկոդետ
    • Կարպիս Փաշոյանի զրույցը
  • Քաղաքականություն
    • Ներքին
    • Արտաքին
    • Հարեւաններ
    • Աշխարհ
  • Մենք
    • Հայաստան
    • Սփյուռք
  • Տնտեսություն
  • Մշակույթ
  • մեր մասին
  • գործընկերներ
  • Կապ
Aliq Media Armenia
  • Գլխավոր
  • Հաղորդումներ
    • PoliticON
    • Թաթուլ Հակոբյանի զրույցը
    • Էլուր
    • Ստվերում
    • Պատերազմի եւ խաղաղության արանքում
    • Ալիքի վրա
    • Տեղ սահմանի մոտ
    • Իրական օրակարգ
    • Կարմիր ժամանակներ
    • Վաղը
    • Չերեւան
    • Ուկրաինա | Պատերազմ
    • Թարգիր Լաո
    • Պարագիծ
    • Էկոդետ
    • Կարպիս Փաշոյանի զրույցը
  • Քաղաքականություն
    • Ներքին
    • Արտաքին
    • Հարեւաններ
    • Աշխարհ
  • Մենք
    • Հայաստան
    • Սփյուռք
  • Տնտեսություն
  • Մշակույթ
ՀայաստանՄենք

Հաղթանակն այդպես էլ խորհրդանիշ չունեցավ

Վահրամ Աթանեսյան 11:30 | 06.07.2021
Վահրամ Աթանեսյան 11:30 | 06.07.2021
S. Shahumyan monument in Stepanakert

Վստահ չեմ, որ այդպես է եղել, բայց շատերից եմ լսել, որ Շուշիի ազատագրման գործողությունից առաջ Պարգեւ սրբազանի հորդորով Ստեփանակերտի կենտրոնական հրապարակում ապամոնտաժվել է Լենինի արձանը:

1992-ի ամառային մի ծանր առավոտյան, երբ աշխատանքի էի գնում հանրապետական թերթի խմբագրություն, տեսա, որ «Կովկասի Լենին» Ստեփան Շահումյանի արձանը տապալված է, ջարդված: Կարճ ժամանակ անց տեղում հուշաքար տեղադրվեց՝ գրությամբ, որ փոխարենը կկանգնեցվի պատերազմում զոհվածների հիշատակի Հուշարձան:

1998-ին, երբ Ստեփանակերտն առաջին անգամ քաղաքապետ ընտրեց, եւ կազմակերպվեց մեծ տոնախմբություն, մի առիթն էլ Շահումյանի արձանի վերականգնումն էր: Խորհրդային քանդակագործի (եթե չեմ սխալվում՝ ադրբեջանցի է) մտահղացումն այն էր, որ Լեռնային Ղարաբաղի փրկությունը եկել է արդեն բոլշեւիկյան Ադրբեջանից, եւ արձանը կանգնեցվել էր այնպես, որ Շահումյանի հայացքն ուղղված լինի դեպի Արեւելք, դեպի «հեղափոխական-ինտերնացիոնալ Բաքու»:

Վերականգնողները ոչ մի փոփոխություն չեն կատարել (Կարծեմ՝ միայն պատվանդանի ետնամասից քերել-ջնջել են ադրբեջանցի քանդակագործի եւ ճարտարապետի անունները): Ստացվել է խորհրդանշական խզում. փողոցը կոչվում է Ազատամարտիկների, բայց սկսվում է (կամ՝ ավարտվում) Շահումյանի արձանով, որի թիկունքում էլ Վազգեն Սարգսյան փողոցն է:

Իսկ պատերազմում զոհվածների հիշատակի Հուշարձան Ստեփանակերտում այդպես էլ չկանգնեցվեց: Մայիսի 9-ին պետական այրերը, հանրության ներկայացուցիչներն այցելում են քաղաքային հուշահամալիր, որ կառուցվել է 1975-ին՝ ի նշանավորումն Հայրենական մեծ պատերազմում հաղթանակի 30-ամյակի:

Հայրենական մեծ պատերազմի տարիներին մարզային հիվանդանոցը զինվորական հոսպիտալ է եղել, վիրավորներից ոմանք մահացել են, հուղարկավորվել հարակից պարապուտում: Այդ եղբայրական գերեզմանոցի հարեւանությամբ էլ կառուցվել է հուշահամալիրը: Ղարաբաղյան պատերազմի տարիներին զոհված ազատամարտիկներ էլ են հուղարկավորվել այնտեղ: Եվ ստացվել է, որ Հայրենական մեծ եւ Ղարաբաղյան պատերազմի զոհերը ննջում են կողք կողքի։ Պետական արարողակարգն էլ ֆաշիզմի դեմ հաղթանակը եւ Շուշիի ազատագրման տոնն էր միավորել:

Ահա այսպիսի խորհրդային-արցախյան խառը արարողություն, որտեղ ամեն ինչ հարմարեցված էր Марш победы-ի կամ Этот день победы երգի ռիթմին՝ Լեւ Լեշչենկոյի կատարմամբ:

Ղարաբաղյան առաջին պատերազմի Հաղթանակն, ահա, Ստեփանակերտում իր խորհրդանիշը չունեցավ: Մենք չբարձրացրինք մեր Հաղթակամարը, որտեղ կարող էինք ուղեկցել հյուրերին: Որտեղ զբոսաշրջիկները կլուսանկարվեին եւ կտարածեին աշխարհով մեկ: Որտեղ մենք կգնայինք դժվար խոկումների մի ժամի: Որտեղ զբոսանքի կտանեինք մեր թոռներին եւ կպատմեինք պատերազմի չարիքների, հաղթանակ կերտած աշխարհազորայինի եւ գալիք խաղաղության մասին:

Չհամարձակվեցի՞նք այդքան բացճակատ հարաբերվել թշնամի երկրի եւ մնացյալ աշխարհի հետ, թե՞ ծուլացանք: Թվում է՝ հարմարվեցինք, ընդունեցինք այն խորհրդապաշտությունը, որ աշխարհի մեկ վեցերորդ մասը զբաղեցնող երկիրն ունի եւ անվանում է «ընդհանուր պատմություն»:

Բայց չէ՞ որ այդ խորհրդապաշտությունը Բաքվում չէր հարգվում: Կիրովի ապամոնտաժված արձանի տեղում նրանք կանգնեցրել էին «թուրք ազատարար զինվորի» մոնումենտը, ավերել 26 կոմիսարների հուշահամալիրը, Գանձակում՝ մարշալ Բաղրամյանի կիսանդրին: Ճիշտ է, Ստեփանակերտում էլ Ազիզբեկովի «գլուխն էին թռցրել, բայց դա ոչ թե քաղաքակրթական ընտրություն էր, այլ տուրք «հավուրպատշաճությանը»:

Խորքային առումով Ստեփանակերտը նույն մարզկենտրոն քաղաքն էր: Քսանվեց տարում մենք որեւէ կոթողային՝ դարաշրջան խորհրդանշող կառույց այդպես էլ չունեցանք: Ընդհակառակը, կորցրինք դրամատիկական թատրոնի շենքը, որ խորհրդային Ստեփանակերտի թերեւս միակ հայկականություն տարածող ճարտարապետական խորհրդանշանն էր՝ իր խորհրդավորությամբ եւ զսպանակված կարծրությամբ:

Չգիտեմ՝ հանգամանքներն այլ կերպ կդասավորվեի՞ն, եթե Շահումյանի արձանի տեղում վեր խոյանար առաջին պատերազմում զոհվածների հիշատակը եւ հաղթանակը խորհրդանշող մոնումենտը: Գուցե աղետից խուսափելու համա՞ր է, որ մենք Հաղթակամար չենք կանգնեցրել: Դժվար է միանշանակ պնդում անել, բայց անկախ ամեն ինչից՝ քաղաքը պետք է ունենա ճարտարապետական ինքնություն, ազգային դիմագիծ:

Ստեփանակերտը կոսմոպոլիտ քաղաք էր, այդպիսին էլ մնում է առայսօր: Կոլորիտային մի փողոց վերականգնվել է: Քառասունչորսօրյա պատերազմից առաջ այնտեղ երեկոները երիտասարդություն էր հավաքվում: Այսօր չգիտեմ: Քաղաք դուրս գալու ցանկություն չկա, ոչ էլ առիթ: Բայց այստեղից էլ՝ Ստեփանակերտի հայտնի «կոլցեւոյից» զգում եմ պղնձաձույլ Ստեփան Շահումյանի հայացքի ծանրությունը, որ տարածվում է Ազատամարտիկների փողոցն ի վար, դուրս հորդում քաղաքի շրջագծից եւ ձգվում դեպի արեւելք, որտեղ Կասպից ծովն է, Բաքուն:

Ի՞նչ մղումով են 1998-ին Արցախի մայրաքաղաքի վրա վերակենդանացրել «Կովկասի Լենինի» շունչը: Դա խորհրդանշանայի՞ն էր: Շահումյանը պիտի մնա՞ իր տեղում, թե՞ եկել է զոհվածների հիշատակի Հուշարձան կանգնեցնելու ժամանակը: Ծանրածանր հարցադրում է, գիտեմ: Բայց մենք դատապարտված ենք ոչ միայն բարձրաձայնելու, այլեւ պատասխան գտնելու:

Վահրամ Աթանեսյան

Պատմաբան, լրագրող, հրապարակախոս, քաղաքական գործիչ։ Հայաստանի Գերագույն խորհրդի (1990-1995) Արցախից ընտրված պատգամավոր, 2000-2015 թվականներին Արցախի Ազգային ժողովի երեք գումարումների պատգամավոր։ «Խոջալու․ հանցագործության անատոմիա», «Երկրի ժամանակը», «Հոգեւոր Հայաստանը եւ արդիականությունը» եւ «Աստծո հաջորդ օրը» գրքերի հեղինակն է։

0
FacebookTwitterWhatsappTelegramEmail
նախորդը
ՀՀ պաշտոնական արձագանքը Զասի հայտարարությանը
հաջորդը
Ֆրանսիան ողջունել է 15 հայ գերիների վերադարձը

խմբագրական

  • Ռուսաստանը Արցախի իշխանություններին չի տեղեկացրել Ադրբեջանի կողմից 2023...

լրահոս

  • Իսրայելն ուժով կպատասխանի, եթե Սիրիայի կառավարությունը չկանխի դրուզներ...

  • Չենք պատրաստվում աշխարհով մեկ թռչել Կիեւի եւ Մոսկվայի...

  • Թրամփը հայտարարել է, որ մայիսի 8-ը կնշվի որպես...

  • ԵՄ-ը նոր պատժամիջոցներ է պատրաստում ՌԴ-ի դեմ՝ հրադադարից...

  • Դամասկոսում դրուզների հետ բախումներից հետո Սիրիայի կառավարությունը հայտարարել...

ընտրանի

  • 1

    Կարմիր գրքում գրանցված ծաղիկ է վաճառվում

  • 2

    Մեղուների քանակը նվազել է, բույսերի փոշոտումը՝ վատացել

  • 3

    Ի՞նչ է Պարկինսոնի հիվանդությունը, որո՞նք են ախտանշանները

  • 4

    Շարադրություն. Զոյա Բեգլարյան, «Իմ գյուղը»

  • 5

    Շարադրություն. Մարիամ Ղուկասյան, «Իմ գյուղը»

Facebook Youtube Email Telegram

արխիվ

Հուլիսի 2021
ԵԵՉՀՈւՇԿ
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
« Հնս   Օգս »
Quality Sign Colored

© 2024 - Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են ՀՀ Օրենսդրությամբ: Ձևավորումը Ալիք Մեդիա
Գաղտնիության քաղաքականություն