• Գլխավոր
  • Հաղորդումներ
    • PoliticON
    • Թաթուլ Հակոբյանի զրույցը
    • Էլուր
    • Ստվերում
    • Պատերազմի եւ խաղաղության արանքում
    • Ալիքի վրա
    • Տեղ սահմանի մոտ
    • Իրական օրակարգ
    • Կարմիր ժամանակներ
    • Վաղը
    • Չերեւան
    • Ուկրաինա | Պատերազմ
    • Թարգիր Լաո
    • Պարագիծ
    • Էկոդետ
    • Կարպիս Փաշոյանի զրույցը
  • Քաղաքականություն
    • Ներքին
    • Արտաքին
    • Հարեւաններ
    • Աշխարհ
  • Մենք
    • Հայաստան
    • Սփյուռք
  • Տնտեսություն
  • Մշակույթ
  • մեր մասին
  • գործընկերներ
  • Կապ
Aliq Media Armenia
  • Գլխավոր
  • Հաղորդումներ
    • PoliticON
    • Թաթուլ Հակոբյանի զրույցը
    • Էլուր
    • Ստվերում
    • Պատերազմի եւ խաղաղության արանքում
    • Ալիքի վրա
    • Տեղ սահմանի մոտ
    • Իրական օրակարգ
    • Կարմիր ժամանակներ
    • Վաղը
    • Չերեւան
    • Ուկրաինա | Պատերազմ
    • Թարգիր Լաո
    • Պարագիծ
    • Էկոդետ
    • Կարպիս Փաշոյանի զրույցը
  • Քաղաքականություն
    • Ներքին
    • Արտաքին
    • Հարեւաններ
    • Աշխարհ
  • Մենք
    • Հայաստան
    • Սփյուռք
  • Տնտեսություն
  • Մշակույթ
ՀայաստանՄենք

Գրականության խաբկանքը

Վահրամ Աթանեսյան 11:30 | 03.08.2021
Վահրամ Աթանեսյան 11:30 | 03.08.2021
Baku

«Էդիթ պրինտ»-ը հրատարակել է Թոթովենցի «Բաքու» վեպը: Գրահրատարակչությունը բիզնես է, բիզնեսի հաջողությունը նաեւ գովազդից է կախված: Եվ հրատարակիչը թեթեւ «խարդախություն» է արել՝ շապիկին գրելով, թե դա վեպ է մի քաղաքի մասին, որտեղ «ադրբեջանցի անվանումը չկար»: Հետաքրքրությունն ապահովված է: Մարդիկ ստույգ հաշվարկել են, որ տպաքանակն արագորեն կսպառվի միայն նրա համար, որ Թոթովենցի վեպում «ադրբեջանցի չկա»:

Ինտրիգն ավելի է սրվում, երբ ասում են, որ այդ գործն «իննսուն տարի չի վերահրատարակվել, գրեթե արգելված էր»: Հետեւությունը գալիս է ինքնին՝ Բաքուն հայկական քաղաք է, Թոթովենցի վեպը ստալինյան բռնապետության տարիներին հեղինակի դեմ հալածանքների, նրա բանտարկության, ապա եւ գնդակահարության պատճառն է դարձել։

Ոչ մեկի մտքով չի անցնում, որ 1960-ականներից սկսած Թոթովենցի «Կյանքը հին հռովմեական ճանապարհի վրա» ինքնակենսագրական չքնաղապատումը եւ «Բաց կապույտ ծաղիկները» լավագույն գործերը հրատարակվել ու վերահրատարակվել են, որ վերջինիս հենքով Հենրիկ Մալյանը «Կտոր մը երկինք» է նկարահանել, ֆիլմ, որ արժե դիտել հենց միայն Տիգրան Մանսուրյանի երաժշտությունը լսելու համար:

Ի՜նչ Մանսուրյան , ի՜նչ Մհեր Մկրտչյան, ի՜նչ փալանչի Թորիկ եւ ի՜նչ սեր… Կարեւորը «Բաքու» սոցիալ-կենցաղային պատումն է, միայն նրա համար, որ այնտեղ «ադրբեջանցի չկա»:

«Չկային, այ մարդիկ, դրանք չկային, բոլշեւիկները ստեղծեցին,- ծնկներն է ծեծում հայ մարդը, ապա կրճտացնում ատամները:- Վայ ես դրանց սաղուսատկածը..»:

Գրականության խաբկանքը հսկայական ազդեցություն է թողել մեր գիտակցության վրա: Եթե Նար-Դոսի «Մեր թաղը» շարքի բոլոր հերոսները հայ են, ուրեմն ամբողջ Թիֆլիսն է հայաբնակ, Թիֆլիսի սիրտն էլ Հավլաբարն է: Այլ թաղամասեր Թիֆլիսը չունի, չեն եղել, չկան Վակեն, Սոլոլակը, Սաբուրթալոն, Օրթաճալան:

Կարդում ես Պորոնյանի «Պտույտ մը Պոլսո թաղերուն մեջ»-ը, եւ բյուզանդական, ապա եւ օսմանյան կայսերական քաղաքը պատկերվում է բացառապես հայկական: Ի՞նչ թուրք, հրեա կամ հույն, Պոլսում միայն հայեր են ապրում, Տրապիզոնում՝ նույնպես: Չէ՞ որ Աբիսողոմ աղան Պոլիս է եկել Տրապիզոնից, որտեղ «էշերու, ագարակներու տեր է»:

Տրապիզոնն էլ, ուրեմն, հայկական քաղաք է, Զմյուռնիան էլ, եւ առհասարակ Սեւ ծովի այդ առափնյակը վաղնջական ժամանակներից Մեծ Հայքի թագավորության անբաժանելի մասն էր:

Գրականության խաբկանքը մեզ ուղեկցում է դպրոցական նստարանից, ներծծվում մեր էության մեջ, վերածվում աշխարհընկալման: Եվ մենք տանջալիորեն անվերջ մղվում ենք իրականությունն ըստ Րաֆֆու կամ Մակար եպիսկոպոս Բարխուդարյանցի պատումների տեսքի բերելու երազանքին:

Թոթովենցի «Բաքու» վեպի հրատարակչի ծանուցումը, թե դա մի քաղաքի պատմություն է, որտեղ «ադրբեջանցի չկար», զուտ գովազդ է, որը հերթական անգամ մոլորության է մղում:

Հուշերի «Կյանքի բովից»-ում Շիրվանզադեն պատմում է, որ 1905-ի հայ-թաթարական բախումներից առաջ Բաքվում հանդիպել է Պոլսից նոր վերադարձած ոմն Աղաեւի։ Նա ասել է՝ եթե հայերը չաջակցեն, որ թուրք-թաթարական հանրությունն էլ լուսավորվի, քաղաքակրթվի, ապա իրենք նրանց [հայերին] «դժոխք կտանեն»:

Ահա՝ այդպես:

1989-ի խորհրդային մարդահամարի պաշտոնական տվյալներով Բաքվում 204 հազար հայ էր ապրում: 2007-ի սեպտեմբերին Ծաղկաձորում ադրբեջանցի մի մասնագետի հարցրի՝ դա ստո՞ւյգ թիվ է: Նա ազնվորեն խոստովանեց՝ ոչ: Բաքվում, ըստ նրա վերլուծության, 1988-ի փետրվարի դրությամբ «մոտ 300 հազար հայ էր ապրում»:

«Ես կարո՞ղ եմ արձանագրել, որ ԼՂԻՄ մարզխորհրդի որոշմանն այնքան ագրեսիվ արձագանքը մի նպատակ ուներ՝ Բաքուն եւ առհասարակ ամբողջ Ադրբեջանը մաքրել հայերից» հարցիս ադրբեջանցի գիտնականը չպատասխանեց: Բայց ես նրա հայացքից զգացի, որ զարմացած է:

Գրականության խաբկանքի մեր հիվանդությունը նրանք՝ թուրքերը, ուսումնասիրել, վերլուծել եւ դրա վրա իրենց անելիքը շա՜տ վաղուց են մշակել: Իրենց անցյալի սրբագրումներում թուրքերը շատ հետեւողական են: Եվ այստեղ Թոթովենցի «Բաքու» վեպի վերահրատարակությունը մեզ հաստատ չի օգնի:

Բաքվում ծնված հրեա գրողն իրեն անվանում է Աֆանասի Մամեդով, թեեւ վաղուց Մոսկվայում է բնակվում եւ միշտ ռուսերեն է գրել: Այսօր նա «Դրուժբա նարոդով» հանդեսի պահանջված հեղինակ է: Ստեղծագործական նյութ Աֆանասի Մամեդովն ընտրում է խորհրդային Բաքվից: Եվ ստացվում է այնպես, որ դա, իրոք, կոսմոպոլիտ, բազմամշակութային քաղաքի կյանք է:
Հետխորհրդային տարածքում, ահա, Ադրբեջանին հաջողվել է ձեւավորել Բաքվի այս ընկալումը, քաղաք, որտեղ կողք կողքի ապրում են շիա ու սուննի մուսուլմաններ, ուղղափառ ռուսներ, հրեաներ եւ նույնիսկ հայեր: Կանայք, որ գերադասել են մնալ իրենց թուրք ամուսինների կողքին:

Մենք ունե՞նք գոնե հետխորհրդային տարածքում մրցունակ գրականություն՝ լինի արձակ, թե չափածո: Մենք ռուսագիր հայ հեղինակ ունե՞նք, ում, ասենք, նույն «Դրուժբա նարոդով» հանդեսը մի պատմվածք կամ բանաստեղծությունների շարք է պատվիրում: Եթե ունենք, ուրախ եմ, բայց գոնե ես նման հեղինակի չգիտեմ:

Առաջին համաշխարհային պատերազմի նախօրեին Վահան Տերյանն առաջադրում էր քաղաքակրթական մրցակցության խնդիր՝ «Հայ գրականության գալիք օրը» դասախոսությամբ: Անցած ավելի քան մեկդարյա շրջանում քիչ բան է փոխվել, կամ ոչինչ էլ չի փոխվել: Ավելին՝ քաղաքակրթական մրցակցությունը միայն սրվել է: Եվ եթե գրականությունն իմացություն է, աշխարհաճանաչում, ապա մեզ թռիչք է պետք, գեղարվեստական խիզախում: Այլապես Թիֆլիսը, Բաքուն եւ Պոլիսը մեզ համար մնալու են անիմանալի: Եվ գրականության խաբկանքը մեզ ավելի է հեռացնելու իրական մրցակցությունից:

Վահրամ Աթանեսյան

Պատմաբան, լրագրող, հրապարակախոս, քաղաքական գործիչ։ Հայաստանի Գերագույն խորհրդի (1990-1995) Արցախից ընտրված պատգամավոր, 2000-2015 թվականներին Արցախի Ազգային ժողովի երեք գումարումների պատգամավոր։ «Խոջալու․ հանցագործության անատոմիա», «Երկրի ժամանակը», «Հոգեւոր Հայաստանը եւ արդիականությունը» եւ «Աստծո հաջորդ օրը» գրքերի հեղինակն է։

0
FacebookTwitterWhatsappTelegramEmail
նախորդը
Կրակ են բացել Կութի ու Երասխի ուղղությամբ
հաջորդը
Արդարադատության եւ ֆինանսների նոր նախարարներ

խմբագրական

  • Ռուսաստանը Արցախի իշխանություններին չի տեղեկացրել Ադրբեջանի կողմից 2023...

լրահոս

  • Իսրայելն ուժով կպատասխանի, եթե Սիրիայի կառավարությունը չկանխի դրուզներ...

  • Չենք պատրաստվում աշխարհով մեկ թռչել Կիեւի եւ Մոսկվայի...

  • Թրամփը հայտարարել է, որ մայիսի 8-ը կնշվի որպես...

  • ԵՄ-ը նոր պատժամիջոցներ է պատրաստում ՌԴ-ի դեմ՝ հրադադարից...

  • Դամասկոսում դրուզների հետ բախումներից հետո Սիրիայի կառավարությունը հայտարարել...

ընտրանի

  • 1

    Կարմիր գրքում գրանցված ծաղիկ է վաճառվում

  • 2

    Մեղուների քանակը նվազել է, բույսերի փոշոտումը՝ վատացել

  • 3

    Ի՞նչ է Պարկինսոնի հիվանդությունը, որո՞նք են ախտանշանները

  • 4

    Շարադրություն. Զոյա Բեգլարյան, «Իմ գյուղը»

  • 5

    Շարադրություն. Մարիամ Ղուկասյան, «Իմ գյուղը»

Facebook Youtube Email Telegram

արխիվ

Օգոստոսի 2021
ԵԵՉՀՈւՇԿ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 
« Հլս   Սպտ »
Quality Sign Colored

© 2024 - Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են ՀՀ Օրենսդրությամբ: Ձևավորումը Ալիք Մեդիա
Գաղտնիության քաղաքականություն