• Գլխավոր
  • Հաղորդումներ
    • PoliticON
    • Թաթուլ Հակոբյանի զրույցը
    • Էլուր
    • Ստվերում
    • Պատերազմի եւ խաղաղության արանքում
    • Ալիքի վրա
    • Տեղ սահմանի մոտ
    • Իրական օրակարգ
    • Կարմիր ժամանակներ
    • Վաղը
    • Չերեւան
    • Ուկրաինա | Պատերազմ
    • Թարգիր Լաո
    • Պարագիծ
    • Էկոդետ
    • Կարպիս Փաշոյանի զրույցը
  • Քաղաքականություն
    • Ներքին
    • Արտաքին
    • Հարեւաններ
    • Աշխարհ
  • Մենք
    • Հայաստան
    • Սփյուռք
  • Տնտեսություն
  • Մշակույթ
  • մեր մասին
  • գործընկերներ
  • Կապ
Aliq Media Armenia
  • Գլխավոր
  • Հաղորդումներ
    • PoliticON
    • Թաթուլ Հակոբյանի զրույցը
    • Էլուր
    • Ստվերում
    • Պատերազմի եւ խաղաղության արանքում
    • Ալիքի վրա
    • Տեղ սահմանի մոտ
    • Իրական օրակարգ
    • Կարմիր ժամանակներ
    • Վաղը
    • Չերեւան
    • Ուկրաինա | Պատերազմ
    • Թարգիր Լաո
    • Պարագիծ
    • Էկոդետ
    • Կարպիս Փաշոյանի զրույցը
  • Քաղաքականություն
    • Ներքին
    • Արտաքին
    • Հարեւաններ
    • Աշխարհ
  • Մենք
    • Հայաստան
    • Սփյուռք
  • Տնտեսություն
  • Մշակույթ
ՆերքինՔաղաքականություն

Կապիտուլյացիայից հինգ պակաս

Վահրամ Աթանեսյան 11:30 | 12.10.2021
Վահրամ Աթանեսյան 11:30 | 12.10.2021
capitulation

Քառասունչորսօրյա պատերազմին նախորդած տասնամյակում Երեւանում եւ Ստեփանակերտում ովքե՞ր էին խոսում խաղաղության, բարիդրացիության, տնտեսական համագործակցության մասին: Քաղաքական միակ ուժը, որ այդ մասին բարձրաձայնում էր, ՀԱԿ-ն էր: Ավելի ճիշտ՝ առաջին նախագահ Լեւոն Տեր-Պետրոսյանն էր «գուժում» գալիք աղետը:

Ստեփանակերտում պետական-պաշտոնական մակարդակով ձեւակերպված էր, որ «մադրիդյան սկզբունքները տանում են ոչ թե խաղաղության, այլ նոր պատերազմի»: Մեծ երեւակայություն էր պետք նման «բանաձեւ» հայտնագործելու եւ այն արտաքին քաղաքականության ուղեցույց դարձնելու համար։ Երբ մեկնումեկը երկչոտ հարց էր տալիս, թե բանակցությունների սեղանին տեղ ունենալու դեպքում արցախյան դիվանագիտությունն ինչ է առաջարկելու Ադրբեջանին, նրան նայում էին խղճահարությամբ. «Կնստենք, կասենք»:

Այդ եւ նախորդ տարիներին մի քանի անգամ հրապարակային հարցադրում եմ արել. «Մենք կարգավորում ուզո՞ւմ ենք»: Ավելացրել եմ, որ խաղաղ-բանակցային կարգավորման ցանկացած տարբերակ, ամենավատթարը, որ մեր մտքից անցկացնել անգամ չենք ուզում (Ադրբեջանի կազմում ինքնավարություն), հակառակորդի պարտությունն է, որովհետեւ նա ազգային-պետական մի նպատակ ունի միայն՝ ուժով գրավել «իր տարածքները» եւ բռնատեղահանել հայ բնակչությանը:

«Եթե Հայաստանում ադրբեջանցիներ չեն ապրում, ուրեմն Ադրբեջանում էլ հայեր չպետք է ապրեն»,- այս կարգախոսը հին է այնքան, որքան ԼՂ հիմնախնդիրը: Հին է նաեւ Զանգեզուրի թեման: 1988-1989-ին Ադրբեջանը կատաղի պայքար էր տանում, որպեսզի Սյունիք-Սեւանի արեւելյան ափեր հատվածում ձեւավորվի ադրբեջանական գոնե ազգային-մշակութային ինքնավարություն: Մոսկվայի կողմից շրջանառության դրած «События в Нагорном Карабахе и вокруг него» ձեւակերպման ենթատեքստը խնդիրը հայ-ադրբեջանական հակամարտություն ներկայացնելու ռազմաքաղաքական նշանակություն ուներ:

Սեւ լճի շրջան, Գեղարքունիքի որոշ հատվածներ ադրբեջանական ներխուժումը եւ «Զանգեզուրի միջանցք» սեւեռուն գաղափարը գալիս են այն ժամանակներից, երբ ԽՍՀՄ Գերագույն խորհրդի հրամանագրով արտակարգ դրության շրջանի մեջ ներառվել էր նաեւ Գորիսը: Բայց մենք կարողանո՞ւմ ենք տեսնել իրականության խորքը: Մենք նույնիսկ քաղաքական խոսքի ենթատեքստն ենք անուշադրության մատնում:

Մեկն օրերս Ֆեյսբուքում գրել էր, որ Նժդեհը Սյունիքից հեռացել է, երբ անձամբ Հայաստանի կոմունիստ վարչապետ Մյասնիկյանից հավաստիացում է ստացել, որ հարցը որոշված է՝ Զանգեզուրի հայկական մասը մնում է Խորհրդային Հայաստանի կազմում: Մեկնաբանությունների ի՜նչ հեղեղ էր հաջորդել… Մարդուն պարզապես գամել էին անարգանքի սյունին, թե ինչպես է համարձակվում նսեմացնել Նժդեհին: Մինչդեռ իրականություն է, որ Սյունիքն իր ներկա սահմաններով իրոք բոլշեւիկյան Ռուսաստանի վճռական որոշմամբ է մնացել հայկական:

Իրականություն է, որ ստեղծվել է սահմանազատման-սահմանագծման խառը՝ հայ-ադրբեջանական հանձնաժողով, որը գյուղ առ գյուղ, հանդամաս առ հանդամաս նախկին ցարական Ռուսաստանի Ելիզավետպոլի նահանգի Զանգեզուրի գավառը բաժանել է խորհրդային Ադրբեջանի եւ Հայաստանի միջեւ, ինչպես որ Ղազախի գավառը: Ճիշտ այդպես էլ Շուշիի եւ Ջիվանշիրի գավառներից առանձնացրել են հայաբնակ տարածքներն ու կազմավորել Ինքնավար Լեռնային Ղարաբաղ, որի հռչակումը խորհրդային Ադրբեջանի Կենտգործկոմը ձգձգել է ամբողջ երկու տարի:

Քաղաքական պատմությունը «Քույրիկ, կապիր զիմ պատրոնտաշ» երգ չէ, ոչ էլ «Արցախը չենք թողնի թշնամուն/Թեկուզ մի հայ մնա կենդանի…», որովհետեւ աշխարհում բազմաթիվ են օրինակները, երբ մի ժողովրդի հերոսական, նույնիսկ հաղթական պայքարն ավարտվել է աղետով: Եվ, ընդհակառակը, շահել են նրանք, որ կաթիլ իսկ արյուն չեն հեղել, եթե այդպես է պահանջել աշխարհաքաղաքական նպատակահարմարությունը:

Օտարալեզու հայ լրագրողն ինձ գրավոր հարց է ուղղում՝ կարո՞ղ էինք խուսափել անցյալ տարվա կապիտուլյացիայից, եւ զարմանում (միամտանամ եւ հավատամ, որ՝ անկեղծորեն), երբ պատասխանում եմ, որ նոյեմբերի 9-ի եռակողմ Հայտարարությունը Հայաստանի կապիտուլյացիան չէ: Պարտություն՝ այո, աղետ՝ այո: Բայց կապիտուլյացիան այն է, երբ երկիրը զրկվում է նույնիսկ անվանական իշխանությունից, նրա զինված ուժերը կազմալուծվում են, հաստատվում է օտար կառավարում, եւ հաղթողն ինքն է որոշում՝ արժե՞ վերակենդանացնել այդ երկիրը, թե՞ ավելի հարմար է բռնակցել:

Կապիտուլյացիա չէ, բայց արժանապատիվ զինադադար էլ չէ: Եվ օրվա գերխնդիրն է երկիրը դուրս բերել «հինգ րոպե կապիտուլյացիայից պակաս» իրավիճակից: Դրան հասնելու համար ահռելի ջանքեր են պահանջվում, իսկ մենք շարունակում ենք մնալ եւս մեկ աղետի սպասող: Ամենավտանգավորն այն է, երբ քչերն են իշխանության ձեռնահասունությանը հավատում, բայց կրկնակի անվստահություն էլ ինստիտուցիոնալ ընդդիմության հանդեպ կա: Ո՛չ առաջինն է լայնքով եւ խորքով գնահատում գլոբալ միջավայրը, ո՛չ երկրորդը:

Հայաստանում պետական պատասխանատվության ահռելի դեֆիցիտ է, ռազմաքաղաքական վակուում, որ փորձում են լցնել բոլոր շահագրգիռ կողմերը: Ամեն մեկը՝ յուրովի եւ իր չափով: Աղետից հետո՝ նոր աղետի սպասում, ահա հայ իրականությունը, որտեղ նոր ոչինչ չի ծնվում, ամեն ինչ պտտվում է անցյալի շուրջը՝ որպես ֆատալիստական փակ շրջան:

Ռազմական ձախողումից ապահովագրված չէ աշխարհի նույնիսկ ամենահզոր բանակը: Ազգերը, պետությունները կարողանում են թոթափել պարտության բարդույթը, վերստին ինքնակազմակերպվել եւ արժանապատիվ կեցվածք ընդունել, եթե կարողանում են ապագայի գաղափարաքաղաքական ձեւակերպում գտնել: Ո՞րն է ապագա Հայաստանի գաղափարը, ո՞վ կասի…

Վահրամ Աթանեսյան

Պատմաբան, լրագրող, հրապարակախոս, քաղաքական գործիչ։ Հայաստանի Գերագույն խորհրդի (1990-1995) Արցախից ընտրված պատգամավոր, 2000-2015 թվականներին Արցախի Ազգային ժողովի երեք գումարումների պատգամավոր։ «Խոջալու․ հանցագործության անատոմիա», «Երկրի ժամանակը», «Հոգեւոր Հայաստանը եւ արդիականությունը» եւ «Աստծո հաջորդ օրը» գրքերի հեղինակն է։

0
FacebookTwitterWhatsappTelegramEmail
նախորդը
Կորոնավիրուսային հիվանդության միջին տեւողությունը
հաջորդը
Մահացել է Պակիստանի միջուկային ծրագրի հայրը

խմբագրական

  • Ռուսաստանը Արցախի իշխանություններին չի տեղեկացրել Ադրբեջանի կողմից 2023...

լրահոս

  • Իսրայելն ուժով կպատասխանի, եթե Սիրիայի կառավարությունը չկանխի դրուզներ...

  • Չենք պատրաստվում աշխարհով մեկ թռչել Կիեւի եւ Մոսկվայի...

  • Թրամփը հայտարարել է, որ մայիսի 8-ը կնշվի որպես...

  • ԵՄ-ը նոր պատժամիջոցներ է պատրաստում ՌԴ-ի դեմ՝ հրադադարից...

  • Դամասկոսում դրուզների հետ բախումներից հետո Սիրիայի կառավարությունը հայտարարել...

ընտրանի

  • 1

    Բնության հետ ներդաշնակ տնտեսություն․ երեք պատմություն Վայոց ձորից

  • 2

    Ի՞նչ է Պարկինսոնի հիվանդությունը, որո՞նք են ախտանշանները

  • 3

    Կրթության նոր մեթոդներ, որոնք ձեւավորում են քննադատական ու...

  • 4

    2024-ի հունվարի 1-ից կենսաթոշակը նոր ձեւով կհաշվարկեն

  • 5

    «Աղբահանության վճարի թանկացման որոշումը պետք է վիճարկել դատարանում»․...

Facebook Youtube Email Telegram

արխիվ

Հոկտեմբերի 2021
ԵԵՉՀՈւՇԿ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
« Սպտ   Նյմ »
Quality Sign Colored

© 2024 - Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են ՀՀ Օրենսդրությամբ: Ձևավորումը Ալիք Մեդիա
Գաղտնիության քաղաքականություն