• Գլխավոր
  • Հաղորդումներ
    • PoliticON
    • Թաթուլ Հակոբյանի զրույցը
    • Էլուր
    • Ստվերում
    • Պատերազմի եւ խաղաղության արանքում
    • Ալիքի վրա
    • Տեղ սահմանի մոտ
    • Իրական օրակարգ
    • Կարմիր ժամանակներ
    • Վաղը
    • Չերեւան
    • Ուկրաինա | Պատերազմ
    • Թարգիր Լաո
    • Պարագիծ
    • Էկոդետ
    • Կարպիս Փաշոյանի զրույցը
  • Քաղաքականություն
    • Ներքին
    • Արտաքին
    • Հարեւաններ
    • Աշխարհ
  • Մենք
    • Հայաստան
    • Սփյուռք
  • Տնտեսություն
  • Մշակույթ
  • մեր մասին
  • գործընկերներ
  • Կապ
Aliq Media Armenia
  • Գլխավոր
  • Հաղորդումներ
    • PoliticON
    • Թաթուլ Հակոբյանի զրույցը
    • Էլուր
    • Ստվերում
    • Պատերազմի եւ խաղաղության արանքում
    • Ալիքի վրա
    • Տեղ սահմանի մոտ
    • Իրական օրակարգ
    • Կարմիր ժամանակներ
    • Վաղը
    • Չերեւան
    • Ուկրաինա | Պատերազմ
    • Թարգիր Լաո
    • Պարագիծ
    • Էկոդետ
    • Կարպիս Փաշոյանի զրույցը
  • Քաղաքականություն
    • Ներքին
    • Արտաքին
    • Հարեւաններ
    • Աշխարհ
  • Մենք
    • Հայաստան
    • Սփյուռք
  • Տնտեսություն
  • Մշակույթ
Մշակույթ

«Երկրորդ քարավան» չեղարկված ֆիլմի հետքերով

Անուշ Առաքելյան 19:15 | 27.11.2021
Անուշ Առաքելյան 19:15 | 27.11.2021

Անրի Վարթանովը ԱՄՆ Քոլումբիա համալսարանի կինոգիտության մագիստրոս է: Տեւական ժամանակ զբաղվում է «Հայֆիլմ» կինոստուդիայի հիմնադիր, ռեժիսոր Համո Բեկնազարյանի «Երկրորդ քարավան» անավարտ ֆիլմի հետազոտությամբ: Ուսումնասիրության եզրակացությունները նա ներկայացրել է Հայաստանի ազգային կինոկենտրոնի կազմակերպած գիտաժողովում:

Երբ սկսել է հետաքրքրվել կովկասյան ֆիլմերով, առաջինը նրան գրավել է Համո Բեկնազարյանի կինոժառանգությունը: «Ռեժիսորը հայկական կինեմատոգրաֆի հսկաներից է: Սկսեցի ուսումնասիրել կինոարխիվը, եւ «Երկրորդ քարավան»-ն ինձ առեղծված թվաց: Ուզում էի գաղտնիքը բացահայտել. նախագիծն այդպես սկսվեց»,- ասում է Անրի Վարթանովը:

1950 թվականին «Մոսֆիլմ»-ի տաղավարում «Մեծ հայրենադարձության» մասին պատմող գեղարվեստական ֆիլմի վերջին տեսարաններն էին նկարահանվում, երբ հնչեց դադարի հրամանը: Ինչո՞ւ եւ ո՞վ արգելեց նկարահանումները: Այս հարցերի պատասխանները գտնելու համար Անրի Վարթանովը մեծ ծավալի արխիվային նյութ է ուսումնասիրել, Չարենցի անվան գրականության եւ արվեստի թանգարանում գտել է անավարտ ֆիլմի սցենարը:

Ուսումնասիրություններն անելու համար դիմել է «Fulbright» դրամաշնորհային ծրագրին, ներկայացրել է նախագծի առաջարկը, ստացել դրամաշնորհն ու մեկնել Մոսկվա: «Երկու շաբաթ անցկացրի այնտեղ, բոլոր հնարավոր արխիվներում եղա՝ Կինոյի պետական, Գրականության եւ արվեստի եւ «Գոսֆիլմոֆոնդ» արխիվներում։ Այնտեղ է «Հայֆիլմ»-ի ստեղծագործական ողջ արտադրանքը»,- ասում է Անրին:

Հետպատերազմյան երկրի տնտեսական, ժողովրդագրական ճգնաժամը հաղթահարելու նպատակով խորհրդային ղեկավարությունը կազմակերպեց շուրջ 90000 սփյուռքահայերի հայրենադարձությունը: Հայրենիքի երազով եկածներն ի վերջո բախվեցին կոմունիստական ռեժիմի քմահաճույքներին՝ դառնալով անցանկալի ու ավելորդ: Երբ վերջին նավը՝ 162 ամերիկահայերով, մտավորականներով, արհեստավորներով, հասավ Երեւան, դրանից անմիջապես հետո հայրենադարձության թեման փակվեց: Ըստ կինոգետի՝ ֆիլմն էկրան բարձրացնելն արդեն անտեղի էր:

Անրիի ուսումնասիրության համաձայն՝ Ստալինը չէր հավանել ֆիլմի անվանումը, իհարկե փակման պատճառը միայն դա չէր: Համաշխարհային պատերազմից հետո առաջին անգամ Խորհրդային Հայաստանում ֆիլմ էր նկարահանվում ներգաղթող սփյուռքահայերի մասին: Այն մարդկանց, որոնք տասնամյակներ առաջ բռնի տեղահանվել էին իրենց պատմական հայրենիքից: Լռության մատնված եղեռնի թեման կինոլեզվով հանրայնացնելը Ստալինն անթույլատրելի էր համարում: Խորհրդային Միությունը չէր պատրաստվում հարաբերությունները փչացնելու Թուրքիայի հետ:

Ի վերջո ֆիլմը տարբեր պատճառաբանություններով արգելվում է: Անրի Վարթանովն ասում է՝ 1948 թվականին նամակագրություն է եղել մշակույթի նախարարության եւ Երեւանի կինոստուդիայի միջեւ: Երեւանի կինոստուդիային հիմնականում քննադատում էին սյուժեի, երկխոսությունների, գաղափարի պարզունակության համար, այս ամենը վերագրում էին Բեկնազարյանին: Կինոգետը մեկ այլ պատճառ է բերում. սցենարի հեղինակի՝ Կոնստանտին Սիմոնովի ու Բեկնազարյանի ստեղծագործական անհամաձայնությունները։ Ստալինյան մրցանակի վեցակի դափնեկիր Սիմոնովի խոսքն, ամեն դեպքում, վճռորոշ եղավ:

Ֆիլմն արդեն 70 տարի Մոսկվայի պետական կինոարխիվում է: Ազգային կինոկենտրոնի ու Անրի Վարթանովի մտադրությունները՝ ձեռք բերել 70 րոպե տեւողությամբ նեգատիվը, վերականգնել ու թվայնացնել, համընկնում են: Բարդ գործընթաց են նաեւ երաժշտական պարտիտուրա ավելացնելն ու թվայնացնելը:

«Հսկայական աշխատանք է առաջին հերթին հիմնադրամներին ներգրավելը, դրամաշնորհների պետք է դիմենք: Ժապավեններն այնքան են հնացել, որ տեխնիկական վերականգնման լուրջ աշխատանքներ են պահանջվում: Նպատակ ունենք ֆիլմը հնարավորինս ամբողջական տարբերակով ներկայացնելու հանրությանը: Ենթագրեր պետք է դնենք, որ հասկանալի լինի ֆիլմի էությունը, չկա հնչյուն, համր կադրեր են: Նոր երաժշտություն պետք է գրվի, պետք է աշխատենք նոր կոմպոզիտորի հետ։ Այն արխիվային նյութերը, որ Տիգրան Պասկեւիչյանն ու Սաթենիկ Ֆարամազյանը գտել են իրենց «Դարձ ի շրջանս յուր» վավերագրական ֆիլմաշարի համար, պետք է համադրենք ֆիլմի հետ»,- ասում է կինոգետը:

«Երկրորդ քարավանը» դարձավ Բեկնազարյանի վերջին հայկական ֆիլմը, ռեժիսորը լքեց Հայաստանը, իր հիմնած «Հայֆիլմն» ու մեկնեց Տաջիկստան՝ Դուշանբե, եւ ֆիլմարտադրությունն այնտեղ նոր որակի բարձրացրեց:

Անուշ Առաքելյան

Մասնագիտությամբ լեզվաբան եմ, բայց հիմնական զբաղմունքս եղել է լրագրությունը։ Սկսելով «Շողակաթ» հեռուստաընկերությունից՝ մշտապես լուսաբանել եմ մշակութային իրադարձություններ՝ խնդիր ունենալով արվեստի երեւույթները չթողնել ստվերում։

0
FacebookTwitterWhatsappTelegramEmail
նախորդը
Պայթյուններ ՌԴ Սվերդլովի անվան զինագործարանում
հաջորդը
Թուրքիայից հարվածային ԱԹՍ-ներ կգնի

խմբագրական

  • Ռուսաստանը Արցախի իշխանություններին չի տեղեկացրել Ադրբեջանի կողմից 2023...

լրահոս

  • Իսրայելն ուժով կպատասխանի, եթե Սիրիայի կառավարությունը չկանխի դրուզներ...

  • Չենք պատրաստվում աշխարհով մեկ թռչել Կիեւի եւ Մոսկվայի...

  • Թրամփը հայտարարել է, որ մայիսի 8-ը կնշվի որպես...

  • ԵՄ-ը նոր պատժամիջոցներ է պատրաստում ՌԴ-ի դեմ՝ հրադադարից...

  • Դամասկոսում դրուզների հետ բախումներից հետո Սիրիայի կառավարությունը հայտարարել...

ընտրանի

  • 1

    Կարմիր գրքում գրանցված ծաղիկ է վաճառվում

  • 2

    Մեղուների քանակը նվազել է, բույսերի փոշոտումը՝ վատացել

  • 3

    Ի՞նչ է Պարկինսոնի հիվանդությունը, որո՞նք են ախտանշանները

  • 4

    Շարադրություն. Զոյա Բեգլարյան, «Իմ գյուղը»

  • 5

    Շարադրություն. Մարիամ Ղուկասյան, «Իմ գյուղը»

Facebook Youtube Email Telegram

արխիվ

Նոյեմբերի 2021
ԵԵՉՀՈւՇԿ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930 
« Հկտ   Դկտ »
Quality Sign Colored

© 2024 - Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են ՀՀ Օրենսդրությամբ: Ձևավորումը Ալիք Մեդիա
Գաղտնիության քաղաքականություն