• Գլխավոր
  • Հաղորդումներ
    • PoliticON
    • Թաթուլ Հակոբյանի զրույցը
    • Էլուր
    • Ստվերում
    • Պատերազմի եւ խաղաղության արանքում
    • Ալիքի վրա
    • Տեղ սահմանի մոտ
    • Իրական օրակարգ
    • Կարմիր ժամանակներ
    • Վաղը
    • Չերեւան
    • Ուկրաինա | Պատերազմ
    • Թարգիր Լաո
    • Պարագիծ
    • Էկոդետ
    • Կարպիս Փաշոյանի զրույցը
  • Քաղաքականություն
    • Ներքին
    • Արտաքին
    • Հարեւաններ
    • Աշխարհ
  • Մենք
    • Հայաստան
    • Սփյուռք
  • Տնտեսություն
  • Մշակույթ
  • մեր մասին
  • գործընկերներ
  • Կապ
Aliq Media Armenia
  • Գլխավոր
  • Հաղորդումներ
    • PoliticON
    • Թաթուլ Հակոբյանի զրույցը
    • Էլուր
    • Ստվերում
    • Պատերազմի եւ խաղաղության արանքում
    • Ալիքի վրա
    • Տեղ սահմանի մոտ
    • Իրական օրակարգ
    • Կարմիր ժամանակներ
    • Վաղը
    • Չերեւան
    • Ուկրաինա | Պատերազմ
    • Թարգիր Լաո
    • Պարագիծ
    • Էկոդետ
    • Կարպիս Փաշոյանի զրույցը
  • Քաղաքականություն
    • Ներքին
    • Արտաքին
    • Հարեւաններ
    • Աշխարհ
  • Մենք
    • Հայաստան
    • Սփյուռք
  • Տնտեսություն
  • Մշակույթ
ՀայաստանՄենք

Բարի լույս, այ սրբալույս

Վահրամ Աթանեսյան 11:30 | 12.01.2021
Վահրամ Աթանեսյան 11:30 | 12.01.2021

Աներս հոկտեմբերին արաղ էր քաշում: Նրա տունը Գանձասարի վանքի դեմ-դիմացն է՝ ձորալաջին: Հորենական տնից մի ձեռք անկողին են տվել, մի կով: Տունն ինքն է հիմքից կառուցել, չորս երեխա մեծացրել կնոջ հետ, որ 2019-ին տեւական հիվանդությունից հետո օգոստոսյան մի օր հանգիստ հեռացավ աշխարհից:

Գյուղում թոռնատեր որդի ունի, բայց աներս մնաց իր տանը: Իր այգու, բանջարանոցի, տասը փեթակ մեղվի եւ հի՜ն հուշերի հետ: Երեք պատերազմ է տեսել՝ Հայրենական մեծ, ղարաբաղյան առաջին ու քառասունչորսօրյա:

Դպրոցը թողել է երրորդ կամ չորրոդ դասարանից, բայց երկրաչափության ուսուցիչների հետ գրազ կգար եւ կշահեր՝ ատաղձագործ վարպետի աչքի ստույգ իմացոությամբ նշելով շրջանագծի կենտրոնը: Եւ բոլորին հաղթում է՝ շախմատ խաղա, նարդի, շաշկի, թե բլոտ:

Հոկտեմբերին արաղ էր քաշում, որ պատերազմից վերադարձող թոռների հետ մի-երկու բաժակ խմեր, հաղթանակը շնորհավորեր: Թոռները ողջ-առողջ ետ եկան, բայց՝ որպես պարտված բանակի պահեստազորային: Նոյեմբերի կեսերին տղան Ռուսաստանից եկավ, հորը տարավ: Աներս հիմա Յարոսլավլում է: Օրը երեք-չորս անգամ վայբերով զանգում՝ որպիսություն է հարցնում ու թե՝ ականջին հասել է, որ գյուղի տան, այգու վրա աչք ունեցող կա: Անասունը քշել են գոմը, կողքի մատղած ծառերը կճղակների տակ են տվել:

Ասում է՝ փետրվարի ամենաուշը կեսերին գալու է, որովհետեւ մարտի սկզբը կարտոլ ցանելու իսկական ժամանակն է: Թե չէ սերմացուն կծլի, կանպետքանա: Ասում է՝ գարնան գլուխ մեղվափեթակները պիտի բացվեն, նայվեն՝ մեղուն կա՞: Հազարումի բան է ասում:

Նախագահական վերջին ընտրություններին երկու հարյուր հոգանոց դահլիճից միայն ինքն է կանգնել եւ Արայիկ Հարությունյանին ասել, որ հի՜ն ստալինյան-կոլխոզային տարիներին իրենց գյուղում մի մետր անհերկ հող չի եղել: Կարտոլ են ցանել, գարնան ցորեն, գարի, կորեկ: Ասել է՝ հիմա էդ հողերը մոշուքոլ կոխած՝ ստերջ են, բերք չեն տալիս: Լեւոն Հայրապետյանի բարերարությամբ երես առած ջահելները ծիծաղել են, թե՝ այ մարդ, աշխարհը Մարսի վրա կյանք է որոնում, դու էդ ինչե՞ր ես խոսում,- ինքը չի հանձնվել. «Եթե էդ հողերը խամ մնացին, հաշվեք որ էս գյուղն ապագա չունի»:

Նոյեմբերի 10-ի համաձայնությամբ գյուղի սահմանները կրճատվել են: Արոտի տարածքներն անցել են Քելբաջարին, հերկի հողերն՝ Աղդամին: Փայտամշակման արտադրությունը վաղուց է փակված: Մի երկու ռեստորան-հյուրանոց կա՝ հազիվ թե աշխատի: Զբոսաշրջիկների հոսքը հաստատ աղետալիորեն կրճատվելու է: Իսկ գյուղը մեկուկես հազար բնակիչ ունի: Աներոջս հեռավար խոսակցության թեման է: Ինձ է հարցնում՝ պատասխան չունեմ: Մի պարկ ալյուրի, հինգ կիլո շաքարավազ-լավպշա-վերմիշելի բարեգործությամբ գյուղ չես պահի: Նոյեմբերի սկզբին անասունները ջրի գնով տվել են: Հիմա ափսոսում են, որ գոնե մեկ-երկու կթու կով չեն պահել: Եկող աշուն մսի գները երկինք կթռչեն: Ասում է՝ որ կով լիներ, կպահեի:

Ութսունութ տարեկան է աներս եւ, ինչքան իրեն հիշում է, աշխատանքի է եղել՝ եզնարած, հոտաղ, հյուսնի աշկերտ: Հետո մի երեսուն-քառասուն տարի՝ «ստախանովական» ատաղձագործ՝ շքանշանակիր, ում մասին մինչեւ Բաքու բոլոր թերթերն են գրել: Հիմա չգիտի՝ մնու՞մ են էդ գրածները:

Հանգուցյալ զոքանչս կատակում էր, թե ղեկավարությունը փող է թխել, իրեն սուտ մեդալով խաբել, աներս բորբոքվում էր: «Բա որ ամեն տարի պետության հաշվին Կիսլովոդսկ էի գնում, էդ հե՞չ»: Կյանքի լավագույն հուշերը բանակային ծառայությունից եւ Կովկասի հանքային ջրերի հանսգտավայրից են, բայց ասում է. «Ես մեր շենը դրախտի հետ էլ չեմ փոխի»: Եւ ստույգ գիտի, թե դամբուլի արաղը ո՞ր «շտոֆի» մեջ է, խնձոր-մնձորինը՝ որ: Ու երբ միայն իրեն հայտնի գաղտնարանից բերում-սեղանին է դնում լիտրանոց գրաֆինը, մյուսներից ծածուկ ինձ ասում է. «Սա նրանից է»: Հատուկ քաշած արաղ, որ պահում է լավ օրվա համար: Հարեւանների, տուն եկող-գնացողի համար խառը մրգօղի ունի՝ հյուրասիրում է: Գոհ են մնում: Հետո ոտքները կախ են գցում, բայց երկրորդ անգամ գրաֆինը սեղան չի գալիս:

Պատրաստի կեսլիտրանոց ունի պահած, տալիս է՝ գնան իրենց տանը խմեն: Հարբած մարդու հետ գլուխ չունի, որովհետեւ իրենը երեք թերատ բաժակն է: Կյանքում ավելին չի խմել: Երբեմն էլ մի բաժակ կոնյակ է «կուլ տալիս»: Մի քսան տարի կլինի՝ սուրճին սովորել է: Ինքն է դնում: Եւ լի սեղանից մի կտոր միս ուտի-չուտի: Իրենը կաթումածունն է, արաժանը:

Հիմա խոսում է Յարոսլավլից, որտեղ ցրտաշունչ ձմեռ է, սառնամանիք: Ծոռների հետ շախմատ է խաղում: Ասում է՝ գալիս եմ: Ասում ենք՝ էստեղ էլ ցուրտ է: Ասում է՝ փետրվարի ամենաուշը կեսերին իմ տանը, իմ գործի գլուխ պիտի լինեմ: Ութսունութ տարեկան է եւ միայն գիտի, որ սարի ձմեռանոցում է ծնվել, երբ անտառը լրիվ տերեւաթափված է եղել: Նրա տունը Գանձասարի վանքի դեմ-դիմացն է՝ ձորալանջին:

Տեղը հարթեցրել, հիմնապատ է դրել, լանջից մի ընդարձակ բակ է ստեղծել՝ հարթ, բետոնապատ: Տան պատերը բարձրացրած տարում տեղական մուսկատ խաղողի երկու որթ է տնկել՝ լավ բերք է ունենում, եթե կակուտը չի խփում: Վաղ առավոտն արթնանում, պետքերը հոգում, ծորակի տակ լվացվում է, նայում վանքին ու. «Բարի լույս, այ սրբալույս, այ Սուրբ Մկրտիչ, դու երեխեքիս հակին լինես»:
Թեեւ հավատացյալ չէ, բայց տարին մի անգամ աքլոր է վերցնում, ոտքով բարձրանում Գանձասար, երեք անգամ պտտվում սրբավայրի շուրջը, իր ձեռքով մորթում՝ տալիս, որ վանահայրը կեսօրահացին ուտի: Մինչեւ նախանցյալ տարի ետդարձի ճանապարհն ուղիղ էր: Հիմա թեքվում, կնոջ գերեզմանի մոտ մի քանի րոպե լուռ կանգնում, արտասվում, հետո իջնում է տուն: Եւ մինչեւ մութն ընկնելը բանում է: Այգում: Բանջարանոցում: Մեղվանոցում:

Նա կգա եւ դարձյալ կասի. «Բարի լույս, այ սրբալույս: Այ Սուրբ Մկրտիչ, դու երեխեքիս հակին լինես…»։

Երկրի օրհնության նրա խոսքը դա է:

Վահրամ Աթանեսյան

Պատմաբան, լրագրող, հրապարակախոս, քաղաքական գործիչ։ Հայաստանի Գերագույն խորհրդի (1990-1995) Արցախից ընտրված պատգամավոր, 2000-2015 թվականներին Արցախի Ազգային ժողովի երեք գումարումների պատգամավոր։ «Խոջալու․ հանցագործության անատոմիա», «Երկրի ժամանակը», «Հոգեւոր Հայաստանը եւ արդիականությունը» եւ «Աստծո հաջորդ օրը» գրքերի հեղինակն է։

Ղարաբաղյան էսքիզներ
0
FacebookTwitterWhatsappTelegramEmail
նախորդը
Հայացք ետպատերազմական Հայաստանին
հաջորդը
Պատերազմական դրվագներ: Հովհաննես Մարտիրոսյան (Էն տղեն)

Նման հոդվածներ

Իրականության դեմ

11:30 | 09.03.2021

Փետրվարի 23

11:30 | 27.02.2021

Էհ, Միշա, Միշա

11:30 | 23.02.2021

Բան չասեք Երեւանիս

11:30 | 16.02.2021

Փետրվարի տաք օր

11:30 | 09.02.2021

Խնջույք ժանտախտի ժամին

11:30 | 06.02.2021

խմբագրական

  • Ռուսաստանը Արցախի իշխանություններին չի տեղեկացրել Ադրբեջանի կողմից 2023...

լրահոս

  • Իսրայելն ուժով կպատասխանի, եթե Սիրիայի կառավարությունը չկանխի դրուզներ...

  • Չենք պատրաստվում աշխարհով մեկ թռչել Կիեւի եւ Մոսկվայի...

  • Թրամփը հայտարարել է, որ մայիսի 8-ը կնշվի որպես...

  • ԵՄ-ը նոր պատժամիջոցներ է պատրաստում ՌԴ-ի դեմ՝ հրադադարից...

  • Դամասկոսում դրուզների հետ բախումներից հետո Սիրիայի կառավարությունը հայտարարել...

ընտրանի

  • 1

    Կարմիր գրքում գրանցված ծաղիկ է վաճառվում

  • 2

    Մեղուների քանակը նվազել է, բույսերի փոշոտումը՝ վատացել

  • 3

    Ի՞նչ է Պարկինսոնի հիվանդությունը, որո՞նք են ախտանշանները

  • 4

    Շարադրություն. Զոյա Բեգլարյան, «Իմ գյուղը»

  • 5

    Շարադրություն. Մարիամ Ղուկասյան, «Իմ գյուղը»

Facebook Youtube Email Telegram

արխիվ

Հունվարի 2021
ԵԵՉՀՈւՇԿ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
« Դկտ   Փտր »
Quality Sign Colored

© 2024 - Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են ՀՀ Օրենսդրությամբ: Ձևավորումը Ալիք Մեդիա
Գաղտնիության քաղաքականություն